Intifada, intifada, Palestina vrij
Onze oproep voor een demonstratie tegen de barbaarse bombardementen op Gaza kreeg brede steun en veel aanwezigen op het Beursplein afgelopen vrijdagavond.
De SP-afdeling Rotterdam doet er op haar site verslag van. Natuurlijk was ook Anja Meulenbelt aanwezig en ook bij haar kunt U er meer over lezen.
Zaterdagmiddag was ik in Amsterdam. Daar lieten meer dan 5.000 mensen hun stem horen omdat de regering zwijgt. Veel SP-ers. Vooraan in de stoet liepen de SP-kamerleden Harry van Bommel en Sadet Karabulut. Natuurlijk werden er vele leuzen geroepen. Tegen de bombardementen en voor een vrij Palestina. Volgens De Telegraaf was het opmerkelijk dat er ‘Initifada, initifada, Palestina vrij!’ werd geroepen. Maar volgens mij is het heel normaal om op te roepen tot ‘opstand’ tegen een barbaarse bezetting. Intifada betekent ‘opstand’ (zie Wikipedia) Volgens datzelfde Wikipedia, stond De Telegraaf ook in onze oorlog al aan de kant van de bezetters en is ze wegens collaboratie daar ook voor veroordeeld tot een verbod van 30 jaar. Dat verbod is in 1949 al weer opgeheven en sindsdien zet De Telgraaf haar strijd tegen alles wat links is onverminderd voort.
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel hun stem durven laten horen. Dat kan nu hier ook digitaal.
In Rotterdam waren bijna alle raadsleden van SP, PvdA, GL en D66 aanwezig op de demonstratie. In Amsterdam helaas nog te weinig landelijke kopstukken van de andere partijen.
Er is nog veel werk aan de winkel. Maar lokaal kunnen we veel doen. Samen met al die mannen en vrouwen die nu in Rotterdam en Amsterdam gemobiliseerd zijn.
Hieronder mijn toespraak van vrijdagavond op het Beursplein. Vooral een oproep om “Rotterdam voor Gaza” nieuwe inhoud te geven:
Rotterdam voor Gaza
• Wij staan hier omdat we niet langer machteloos aan de kant willen staan
• Maar we staan wel aan de kant
• We staan aan de kant van de slachtoffers
• 425 dode Gazanen
• 6 dode Israëliërs
• Hoeveel moeten er nog vallen voor de waanzin stopt
• Meer dan 1800 gewonde Gazanen
• 16 gewonde Israëliërs
• Hoeveel moeten er nog verminkt worden voor de waanzin stopt
• Vandaag verhef ik mijn stem tegen de barbaarse bombardementen van Goliath Israël
• Natuurlijk had David Gaza niet met stenen moeten gooien
• Maar wat moet je dan als je jarenlang bezet bent en opgesloten zit met 1,5 miljoen mannen, vrouwen en kinderen in een strook land ter grootte van de stadsregio Rotterdam
• Jarenlang afgesloten en opgesloten en door God en alleman in de steek gelaten
• Regeringsleiders van west tot oost, van noord tot zuid, te laf en te laks om de barbarij te stoppen
• Waarom? Omdat ze de toorn van de echte reus achter Goliath Israël vrezen, de machtige arm van Uncle Sam, the United States of America.
• Zeker onze eigen minister van buitenlandse zaken, de CDA-er Verhagen, toont zich een brave leerling van zijn vele voorgangers als vazal van de VS
• In zijn slaafse trouw doet hij mannen als Jaap de Hoop Scheffer of Hans van den Broek bijna verbleken
• Alleen voormalig premier Dries van Agt is op latere leeftijd tot inkeer gekomen en veroordeelt de Israëlische aanval op Gaza als moorddadig
• Als de regeringen zwijgen moeten de burgers de straat op
• In een democratie mogen we van onze volksvertegenwoordigers verwachten dat ze de regering aanspreken op haar daden.
• Afgelopen zondag heeft Agnes Kant, onze fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, de regering opgeroepen het geweld van Israël te veroordelen
• Blijkbaar was die oproep vooralsnog aan dovemansoren gericht
• Daarom is het goed dat we woensdag in Den Haag, vandaag in Rotterdam en morgen in Amsterdam die oproep met duizenden kelen versterken
• Het is goed dat we dat hier lokaal in Rotterdam op initiatief van de SP, samen met PvdA, Groen Links en D66 kunnen doen
• Gesteund door brede maatschappelijke organisaties als het SPIOR en het Platform Buitenlanders Rijnmond
• En natuurlijk met onze bondgenoten van het Palestina Komitee Rotterdam, een Ander Joods Geluid en de Palestijnse Gemeenschap in Nederland
• Samen met hen hielden we begin oktober een geslaagde bijeenkomst om ons uit 2005 daterende initiatief “Rotterdam voor Gaza” nieuw leven in te blazen
• Wij wilden en willen steun en solidariteit van mens tot mens en van organisatie tot organisatie tussen de Gazastrook en de regio Rotterdam
• In november maakten we daar in de gemeenteraad een motie voor van natuurlijk mijn eigen SP, maar ook van PvdA, GL en D66
• Samen vroegen we om “Rotterdam voor Gaza” van gemeentelijke steun te voorzien,
• Samen zijn we goed voor 24 van de 45 raadszetels en dus een meerderheid
• Omdat Ivo Opstelten, toen nog burgemeester en nu landelijk VVD-voorzitter, die gemeentelijke steun blokkeerde, kwamen we uiteindelijk 3 stemmen tekort om het nu af te dwingen
• Maar vandaag staan we hier, als progressieve partijen, meer dan ooit verbroederd bijeen om de broodnodige solidariteit met de mensen in Gaza een gezicht te geven
• Deze oorlog maakt alles kapot van wat er nog over was van Gaza
• Straks zal onze hulp bij de wederopbouw nog harder nodig zijn
• Opbouw van de haven, die in 1997 door Israël vernietigd werd
• Opbouw van een fatsoenlijke riolering
• Opbouw van de gebombardeerde universiteit, de scholen, de ziekenhuizen
• Maar eerst moeten de bombardementen stoppen, moeten de kanonnen zwijgen
• Overal ter wereld gaan gewone mensen nu de straat op om hun stem te verheffen tegen deze moorddadige vernietiging
• Ik ben er trots op dat we dat vanavond, hier in de vrieskou, ook in Rotterdam met zovelen en eensgezind doen
• Laten we hopen dat we snel succes hebben, dat Israël inziet dat ook zij slechts verliezers kent bij voortzetting van dit zinloze geweld
• Mensen bedankt dat jullie hier zijn, met jullie aanwezigheid laten jullie de Gazanen zien dat ze niet door iedereen in de steek gelaten worden
• Dat ze nu en straks kunnen reken op “Rotterdam voor Gaza”
• Dat geeft hoop in een uitzichtloze oorlog waar de anderhalf miljoen Gazanen nu aan overgeleverd zijn.
• Rotterdam voor Gaza, hand in hand, geen woorden maar daden
• Daden door hier en straks te protesteren
• Daden door je handtekening te zetten op de mega-kaart aan minister Verhagen
• Daden door hier en nu geld te stoppen in de collectebus voor het ziekenhuis in Gaza
• Daden door U op te geven bij ons en straks mee te helpen met Rotterdam voor Gaza
• Bedankt, dit is het begin, we gaan door, hopelijk snel met de wederopbouw






Je vergelijking van de Telegraaf van nu met de Telegraaf van tijdens de oorlog is wel heel erg minnetjes, zeker in wat er nu speelt.
Maar je moet toch wát, als je verder geen argumenten hebt….
Reactie door paulusfranciscus — maandag 5 januari 2009 @ 12:09
Van Bommel is een schande voor de SP! De Hamas met zijn raket- en zelfmoordaanslegen is een schande voor de Palestijnen! De inval in de Gaza is een schande voor de Israëli’s. Dat ik nog lid ben van de SP zolang van Bommel zijn activisme niet onder controle heeft is een schande voor mij!
Reactie door Nelma — maandag 5 januari 2009 @ 13:44
Natuurlijk. Intifada = Opstand.
En Endlösung betekent slechts eindoplossing. En jihad is eigenlijk een heilige oorlog in jezelf en als de imam zegt ‘verdelgen’ bedoelt ie eigenlijk de dialoog aan gaan.
Wat valt de SP keihard door de mand in deze kwestie. BAH!
Reactie door Aad Vendrik — maandag 5 januari 2009 @ 14:12
Beste mijnheer Theo Coşkun,
Ik begrijp uw empathie met de Palestijnen maar ik ben het volstrekt oneens met uw claim (via uw positionering van de Telegraaf) dat het verzet in de oorlog per definitie links was. Historisch onjuist en bovendien buitengewoon onbeschoft naar vele Nederlanders van andere dan linkse signatuur die onderdeel uit maakten van het verzet.
Reactie door rob — maandag 5 januari 2009 @ 14:22
Het is om boos van te worden, die absurde reacties op die prima leus. Volgens Afshin Ellian vindt de SP zelfs dat ‘joden gedood mogen worden’. Ik heb er een stukje over geschreven, hier: http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/1337.html.
Reactie door Paul — maandag 5 januari 2009 @ 14:31
Even een vraagje.
Achter welke vlag wordt er nu aangelopen, die van Fatah/PLO zoals vroeger, of die Van Hamas.
Recentelijk 35 Fatahleden geëxecuteerd en 75 door hun benen geschoten en/of handen gebroken wegens vermeende? collaboratie (Bron PLO)
.
Dus die vlag is voor de zuiverheid van het geheel nogal relevant.
Reactie door Wijze van Zion — maandag 5 januari 2009 @ 15:46
U verzwijgt opzettelijk de duizenden raketten die Hamas tijdens het bestand afschoot en u beperkt zich tot het moment dat Israël op die beschietingen reageert en terugslaat. Dat is bewust een valse voorstelling van zaken geven.
Bovendien: waarom noemt u mensen die bewust de kant van de joden kiezen “slaafs” en moslims die per definitie altijd de kant van moslims kiezen “solidair”?
En tot slot: hoeveel Koerden mochten de Turken vermoorden zonder ook maar één islamitisch protest op te roepen?
Reactie door Ronaldo — maandag 5 januari 2009 @ 21:58
De reacties hier eens goed gelezen. Staat nergens een claim van links verzet (4), de telegraaf is gewoon een rechtse krant. In de toespraken van SP word steeds verteld over Israeliese doden. Mensen laten zich dus leiden door rechtse of eenzijdige pers. Het is moeilijk een kant te kiezen maar reacties zijn beetje dom.
Reactie door televaag — dinsdag 6 januari 2009 @ 10:34
Hamas heeft geen duizenden raketten afgevuurd tijdens de laatste wapenstilstand. Kijk zelf maar op de site van het ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.mfa.gov.il/MFA/Terrorism-+Obstacle+to+Peace/Hamas+war+against+Israel/Missile+fire+from+Gaza+on+Israeli+civilian+targets+Aug+2007.htm
Het bestand ging half juni in en werd vanuit Israel eenzijdig gebroken door zes mensen van Hamas te doden op 4 november. Hamas heeft ervoor gekozen dat geweld vanuit Israel met raketten te beantwoorden.
U geeft valse informatie Ronaldo.
Verder u ziet het conflict wel heel erg als een botsing tussen beschavingen, u spreekt over joden en moslims, islamitische protest. Ik denk dat dat een foute voorstelling is die niets verduidelijkt. De rechtse havik regering van Israël valt Gaza met grof geweld aan. Gewone mensen zijn daar de dupe van zowel aan Palestijnse kant als aan israelische kant. Dat is wat er speelt.
Reactie door Judith — dinsdag 6 januari 2009 @ 12:05
Aan televaag (8) “Dat verbod is in 1949 al weer opgeheven en sindsdien zet De Telgraaf (sic) haar strijd tegen alles wat links is onverminderd voort”. Eerst maakt dhr Theo Coşkun de associatie Telegraaf en collaboratie (correct) vervolgens associeert hij het verzet met links. Dat laatste schiet mij in het verkeerde keelgat. Wie leest er nu goed en wie is dom?
Reactie door rob — dinsdag 6 januari 2009 @ 17:47
10 :’Dat verbod is in 1949 al weer opgeheven en sindsdien zet De Telgraaf haar strijd tegen alles wat links is onverminderd voort.’ Lezen doe je niet met je keelgat, staat nergens claim links verzet. Ik lees goed.
Reactie door televaag — woensdag 7 januari 2009 @ 13:36
Nu al duizenden raketten… gompie. Volgens mij waren het er sinds Hamas het bestand nietig verklaarde, iets van 60 en inmiddels wellicht rond de 100. Die duizenden raketten komen voort uit de Hasbara van Israël. De website is dan ook van de regering daar. Hasbara: propaganda.
Reactie door Lydia — woensdag 7 januari 2009 @ 14:14
Kunnen ze gewoon niet stoppen daar
Dat land is voor voor iedereen
Dwars door mekaar en voor elkaar
Wie werpe de eerste steen???????
Reactie door Kees — woensdag 7 januari 2009 @ 21:34
Waarom heb je Gretta van de foto afgeknipt Theo?
Reactie door Sonja — vrijdag 9 januari 2009 @ 19:49
@14, Sonja, de foto heb ik zelf gemaakt en Gretta stond niet op mijn foto, want ik wilde Sadet er duidelijk op hebben
Reactie door Theo — zaterdag 10 januari 2009 @ 11:59
Klaagzang voor de bevoorrrechten
Zij hebben het recht om te creperen
omdat een ander vrijheid van handelen heeft
Wij hebben het voorrecht om te leren
dat je niets aan een ander geeft.
De wereld gaat dood met grote stappen
en wij lopen een marathon
om andere tijden te overlappen
en te eindigen waar alles opnieuw begon
We hebben het recht om te vertrappen
de dromen van ieder ander mens
die gemakkelijk zijn weg te zappen
hier de brandblusser en dáar de hens…
We hebben de kracht om te veranderen
waar telkens weer de moed ontbreekt
gelukkig is het nu nog in andere landen
waar onze dood zijn passie preekt…
Tijden en golven zullen niet stoppen
voor de grenzen van ons bestaan
tot wij in elkaars bloed staan te soppen
en spijt hebben dat we niks hebben gedaan.
Reactie door Kees — zaterdag 10 januari 2009 @ 18:29
In Nederland is toch vrijheid van meningsuiting? Verder zegt NL dat het een rechtsstaat is, maar dat is onzin. Israel scehendt al 60 jaar de internationale mensenrechten, maar dat mag. Israel staat namelijk boven de wet. Israel is hier met haar machtige leger geen slachtoffer, maar een grote TERRORIST!!! Palestina voor de palestijnen!!!
Reactie door Zarah — dinsdag 13 januari 2009 @ 18:05
Palestina vrij, zeg je Theo. Wat versta je onder ‘Palestina’ Theo? Zowel Cis-Jordanie als Trans-Jordanie, zoals het ooit eens was bedoeld? In ieder geval geef je door deze ongenuanceerde woordkeus aan dat heel het gebied tussen Jordaan-rivier en Middellandse Zee in jouw ogen bezet is. Dan is er dus wanneer je de bevrijding daarvan bepleit, geen plaats meer voor de staat Israel.
Is dat wat Theo Coskun eigenlijk stiekem wil? Geen Israel meer. Is dat wat Van Bommel heeft bedoeld toen hij riep ‘Palestina vrij’: vrij van het bestaan van Israel daar? Kennelijk. Bedankt Theo, voor de uitleg van Van Bommels retoriek. Het maakt duidelijk waar de SP staat. En dat achter de Hamas(-vlaggen) aanlopend.
Reactie door Ruben Vis — zondag 18 januari 2009 @ 1:49
@18, Ruben Vis, in ieder geval ben ik niet voor de zogenaamde Groot-Israel gedachte van sommige, fundamentalistische Joodse stromingen. De SP gaat voor de ’2-staten-oplossing’. Zie:
http://www.sp.nl/wereld/nieuwsberichten/6349/090114-van_bommel_het_moet_gaan_om_slachtoffers_en_oplossing.html
Persoonlijk ga ik voor een menswaardige, democratische samenleving waar mensen vrijheid van godsdienst hebben en een volstrekte scheiding van kerk en staat. Zowel Israel en Hamas zien daar voorlopig weinig in, beiden blijven strijden met hun zogenaamde God aan hun zijde.
Reactie door Theo — zondag 18 januari 2009 @ 16:41
En niet alleen daar helaas, Theo. Lees dit artikel maar eens:
http://www.nrc.nl/buitenland/article2122908.ece/Talibaan_krijgen_zin_scholen_voor_meisjes_gesloten
Naar aanleiding daarvan ben ik gisteren lid geworden van het Humanistisch Verbond. Heb nooit zo’n behoefte gehad mezelf te laten registreren als officieel ongelovige, weer een “isme” erbij dacht ik altijd, maar als tegenwicht voor al dat religieus geweld (en dat helaas in de meest letterlijke zin des woords) leek het me toch verstandig dat te doen.
Reactie door Joan — zondag 18 januari 2009 @ 19:14
Beste Theo,
Ik vind dat de SP op het gebied van het Israel en de Arabieren nogal verkrampt eenzijdig reageert. Het verbaast me dat op het partijburo Teilingerstraat een poster hangt met Gaza: Stop The Genocide. Op deze manier devalueer je al gauw een begrip…
Sinds 1948 vielen er 64.000 doden in het Arabisch Israelische conflict; sinds 1948 vielen er 13.000.000 doden aan Arabische kant in onderlinge conflicten. Dit is inclusief de standrechterlijke executies van PLO-functionarissen door Hamas…
Het verbaast me dat het bij deze conflicten altijd ijzig stil blijft.
Eveneens verbaast het mij dat Anja Meulenbelt op Rijnmond-TV Hamas als wettige vertegenwoordiger van Gaza ziet en het handvest van Hamas met daarin de oproep om iedere jood te vermoorden als niet relevant bestempelt; dan kom je als SP best krampachtig over…
Onderstaand stukje is tot 2 maal verwijderd van de Blog van Harry van Bommel:
Beste Harry van Bommel,
Onder anderen deze vraag stelde je aan de minister van BuZa:
Deelt u de mening dat verdere escalatie van de oorlog een reëel probleem is en dat tot een derde Palestijnse intifada wordt aangezet waarin zelfmoordaanslagen in Israël zullen voorvallen?
Ik vind het in dit licht dan nogal onbegrijpelijk dat je vervolgens in een demonstratie oproept tot ….. intifada.
Het is voor mij onsmakelijk omdat deze kreten schouder aan schouder geslaakt werden met Gretta ‘er zijn teveel joden in Amsterdam-Zuid’ Duisenberg.
Juist jouw standpunt inzake Gaza heeft mij heel erg aan het twijfelen gebracht over mijn lidmaatschap dat -met een onderbreking- dateert vanaf de tijd dat de SP nog KPN ML heette.
Paar vragen:
1. Betekent vrij Gaza niet ook vrij van Hamas?
2. Meet je disproportioneel geweld alleen af aan het aantal gevallen slachtoffers of is het aantal geweldsuitingen een betere graadmeter?
3. Denk je dat Hamas 1000-en raketten op Israel afstuurt met de bedoeling slechts 4 slachtoffers te maken?
4. Hoe zou Israel zich moeten verdedigen tegen de onafhoudelijke raketbeschietingen?
5. Als Hamas de wettelijke vertegenwoordiger is van Gaza, is het afvuren van raketten dan geen officiële oorlogsverklaring.
6. Hoe voer je een oorlog met een tegenstander die bij voorkeur oorlog voert in urbane centra?
Ik hoop dat de nuance een beetje terugkeert in de SP…
Reactie door Mischa — maandag 2 februari 2009 @ 16:32
@21 Mischa, ik ken je als een redelijk denkend mens. Toch denk ik dat je een beetje verblind bent door de Israelische oorlogspropaganda. Op de weblog van Anja Meulenbelt vindt je een antwoord op al jouw vragen. Op meerdere plaatsen heeft ze uitgelegd waarom de bezetting van Palestina door Israel de bron van de ellende is. Om te beginnen met vraag 6: je moet nooit oorlog voeren in een urbaan centrum want dan heb je slechts verliezers. Vraag 5: wat moeten de Gazanen anders als ze al anderhalf jaar in een gevangenis zijn opgesloten? Vraag 4: als Israel de grenzen opent worden er geen raketten meer afgeschoten. Vraag 3: die raketten lijken meer op vuurpijlen en zijn niets vergeleken met de bombardementen van Israel op Gazastad waarbij 1300 doden vielen (in Rotterdam 1940 waren dat er 800). Vraag 2: of iets disproportioneel is staat in het oorlogsrecht en bijna alle oorlogsdeskundigen ter wereld vonden het Israelische geweld disproportioneel. Vraag 1: waarom zou Hamas moeten verdwijnen als de meerderheid van de Gazanen op Hamas stemt? Je kunt hooguit van Hamas eisen dat ze de Universele mensenrechten eerbiedigt en de Gazanen overtuigen dat het in hun eigen belang beter is om minder radikaal te zijn. Maar bommen werken wat dat betreft niet erg overtuigend, integendeel.
Reactie door Theo — maandag 2 februari 2009 @ 20:47
Best Theo,
Bedankt dat je de moeite hebt genomen te reageren; ik ben oprecht vereerd.
Sans rancune, ik ben het niet helemaal met je eens en ben het al helemaal niet eens met Anja meulenbelt.
Het is natuurlijk wel een beetje makkelijk om mij weg te zetten met de mededeling verblind door Israelische oorlogspropaganda; dat gaat niet op bij mij…
Een omgekeerd David Goliath verhaal van Hamas met vuurpijlen tegen Israel met bommentuig is ook niet zo sterk. Geef Hamas zware raketten, dan vuren ze die af. Hamas vuurt om te moorden, ik zie nergens een morele rechtvaardiging in de dodelijkheid van wapens…
Het stoort mij niet dat SP partij kiest voor het Palestijnse volk, integendeel.
Wat mij wel enorm stoort is het gemak waarmee kopstukken als van Bommel en Meulenbelt de geschiedenis een draai geven… Hun geschiedenis begint in 1948 met de stichting van de staat Israel. Anja Meulenbelt noemt dit onomwonden de Nakhba (de catastrofe) en dan ontken je feitelijk het bestaansrecht van de staat Israel.
Als over Palestina wordt gesproken, denk je automatisch Palestijnen, Palestijnse staat enzovoorts. De geschiedenis is wat weerbarstiger: Kanaän, Romeinse provincie, Kalifaat en tot 1922 Ottomaans gebied.
Hier is noch sprake van een Joodse, noch van een Arabische Palestijnse staat.
Dit Palestina bevat het huidige Israel, Jordanië en Libanon. Ooit meende de Volkenbond dat hier een Joods Tehuis moest komen, hetgeen in 1923 werd bijgesteld door uitsluitng van het Transjordaanse gebied.
Sinds WOII kennen we dus Jordanië (1946) en Israel (1948). Sinds 1967 houdt Israel de W-Jordaanoever (Jordanië) en Gaza (Egypte) onder controle.
Geen enkel probleem: Geef aan het Palestijnse volk die twee gebieden, hoef ik niet over na te denken.
Waar ik wel een probleem in zie is het vastblijven houden aan de overerfbare vluchtelingenstatus die de VN verleende aan de vluchtelingen uit de periode 1947 – 1949. 17% van de ca.740.000 vluchtelingen vertrok naar Gaza. Niet voor niets zei el Fatah nog in 2001: “To us, the refugees issue is the winning card which means the end of the Israeli state” (Gelijk de woorden van Nasser).
Stel je voor dat de 815.000 in 1948 verdreven Joodse vluchtelingen uit Arabische landen 1948 hun bezittingen terug zouden claimen.
Al met al is met die overerfbaarheid het aantal vluchtelingen aan Palestijnse kant gestegen tot 4.700.000 mensen. Met Barak was er bijna een Palestijnse Staat, maar die struikelde over… het vluchtelingenstandpunt. Aantal Joden in Israel: 4.300.000 aantal terug te keren vluchtelingen: 4.700.000. Daarom nogmaals het citaat van Fatah: “To us, the refugees issue is the winning card which means the end of the Israeli state”.
Dit probleem brengt een twee-statenoplossing niet dichterbij. Het is dan ook wat gratuit om dan ook als SP Israel te verwijten het vluchtelingenprobleem niet serieus te nemen als de door de Palestijnen gewense oplossing het einde van de staat Israel kan betekenen
Ik zou graag willen dat SP de Palestijnse kwestie eens niet vanuit een -historisch onjuist- Arabisch standpunt bekijkt, dat de SP zich onthoudt van het subtiele antisemitisme dat wordt gebezigd door vooral Meulenbelt en waardoor ik mij niet meer thuis voel bij de SP.
Als ik propaganda wil lezen dan kan ik die teksten ook wel kopiëren van de Engelstalige editie van Al-Ahram, Al-Alam e.a.
Ik begrijp het standpunt van jou en SP niet wanneer gesproken wordt over Hamas als legale vertegenwoordiger in Gaza. Het gezag van Hamas werd pas gevestigd na de daadwerkelijke uitroeiïng van alle relevante PLO officials (2006).
Distantieert SP zch hiermee van de PLO en Abbas?
Het is niet voor het eerst dat via verkiezingen een totalitair regime aan de macht komt; uit niets blijkt dat er ooit onder Hamas nog verkiezingen komen met hun defacto afscheiding van de Westbank.
Het is ook niet voor het eerst dat vanuit onze linkse hoek het ene regime verfoeid werd en wij tegelijk blind bleken voor het ‘door het volk gekozen’ alternatief: Iran ten tijde van de Sjah. Gelukkig liep de SP toen niet naast Groenlinks in pro-Khomeini demonstraties…
Lang verhaal, terwijl ik eigenlijk alleen nogmaals wil zeggen dat ik goed kan leven met een SP die kiest voor een Palestijnse Staat naast Israel, maar mij absoluut niet kan vinden in een SP die de hele kwestie in een historisch onjuist perspectief plaatst en dan ook nog eens sympathie opbrengt voor het rechts-extremistisch islamisme van Hamas…
Reactie door Mischa — woensdag 4 februari 2009 @ 0:18
Hoe blind kun je zijn!
Israel verdedigd hun piepkleine landje tegen de immens grote lappen Arabische landen, die allemaal de vijanden van Israel zijn.
Israel wil vrede, maar dat is onmogenlijk met een stel terroristen zoals Hamas, die Israel meer haten dan dat ze hun eigen kinderen liefhebben.
Nisreen Abdel Nabi, een onafhankelijke Palestijnse 24 jarige journaliste, verteld de waarheid over de ware terroristen.
En dat is niet israel.
Zoek maar eens op op google wat zij te zeggen heeft.
Ga maar lekker door met jullie haatcampagnes tegen Israel, maar de waarheid wint toch van de leugen.
Israel forever.
Reactie door Roos — zondag 11 oktober 2009 @ 16:45
Als je zo’n genuanceerde opvatting debiteert over 2statenoplossing, laat je demo-uitingen daar dan op aansluiten. Volstrekt ongeloofwaardig politiek correct verhaal wordt n.l. niet ondersteund door je posters, je slogans, je tv-optredens en erkenning van Hamas handvest. Het is duidelijk dat de SP als ‘t aan Theo Coskun ligt geen ruimte ziet voor de Joodse staat Israel.
Reactie door Ruben Vis — zondag 8 november 2009 @ 11:17
Wat is je reden dat je die 20.000 km2 Israel niet gunt om daar als onafhankelijke Joodse staat in vrijheid samen te leven met haar buren?
Wat is de reden dat er wel ruim 1 miljoen Islamitische Arabieren in Israel mogen wonen, ook op de 20.000km2 en dat er geen enkele Jood in Gaza, oost Jeruzalem of de Westbank mag wonen??
Reactie door Loet le Fou — zaterdag 21 april 2012 @ 16:09