Theo Coşkun

Weblog
Theo Coşkun

zaterdag 23 mei 2009, 9.03 uur – Theo
Categorie: 2 Mijn Agniesebuurt, Algemeen & Overig

Plakoorlog

verkiezingsbord aan de Noordsingel 090522

Er staat een verkiezingsbord aan de Noordsingel. Dat is een bord waar politieke partijen affiches op mogen plakken.
Het stond er al vroeg in april en stond er een tijdje maagdelijk bij.
Toen kwam Dennis langs. Hij hing daar zijn eerste prikkelende affiche op.
Vervolgens kwamen er allerlei commerciele plakkers voor muziekoptredens overheen.
Dat mag niet. Op alle borden zijn nu bordjes geplakt dat dit krachtens de APV verboden is.
Sinds kort is het helemaal raak bij dit bord aan de Noordsingel. Mijn bord. Ik heb het geadopteerd.
Er woedt een plakoorlog en die ga ik winnen!

Na onze “teaser” van 61,6 % kwamen we met onze normale affiches. Snel gevolgd door de Partij voor de Dieren.
Wekenlang hingen we daar rustig en smetteloos. De andere partijen waren nog niet wakker.
Maar deze week kwam eerst Solidara over ons heen, gevolgd door D66 en de PVV.
Donderdag, Hemelvaartsdag trok ik gewapend met mijn emmer lijm, de plakbezem, een laddertje en gesteund door mijn lief naar de Noordsingel. Ons SP-affiche werd weer netjes in de rechterbovenhoek opgehangen.
Gisteren, vrijdag, verscheen het CDA en de PvdA en als klap op de vuurpijl Groen Links.
Zij zijn zo door onze “teaser” van 61,6 % geraakt dat ze er 79,1 % tegenaan gooien. Dat zou het aantal mensen zijn die willen “dat Europa iets aan de crisis doet”. Waar blijft de partij met “100 % van de mensen wil gelukkig worden”?
Groen Links meende haar affiches niet alleen naast maar ook over ons affiche heen te moeten hangen. Hetzelfde deed het CDA aan de achterkant van het bord.
Ook die schade heb ik vrijdagmiddag onmiddellijk hersteld.

achterkant verkiezingsbord Noordsingel Rotterdam, 090522

Vanaf nu ga ik elke dag 2 keer kijken of alles er nog netjes bij hangt.
Zo niet, dan trek ik mijn overall weer aan. Dan pak ik mijn emmer, mijn borstel en mijn laddertje en zorg dat het verkiezingsbord aan de Noordsingel er uit ziet zoals het hoort. Met een SP-affiche netjes in de rechterbovenhoek.

Gisteren hielp ik ook mee aan de actie van de kleine ondernemers op de Binnenweg en de West-Kruiskade.
Samen met die ondernemers deelden we brownies en worstjes uit voor meer ruimte voor de ambachtelijke ondernemers en tegen de verstikkende regeltjes uit Brussel. Die regeltjes bevoordelen de grote voedingsindustrie en maken het werk van de bakker, de slager en de groenteman onbetaalbaar. Werk dat ze al tientallen jaren of langer tot grote tevredenheid van de Rotterdammers doen. Slagerij van Schell zelfs al sinds 1796. Daar hebben ze de bureaucraten in Brussel nooit voor nodig gehad.
Toevallig was Dennis de Jong, onze lijsttrekker gisteren ook jarig. Hij werd 54 en kreeg van bakkerij Het Bammetje een feestelijk taart aangeboden:

Dennis de Jong jarig, 090522

50 reacties »

  1. Ga jij maar lekker plakken hoor Theo! Ga ik iedereen die ik ken wel persoonlijk opporren voor Judith Sargentini van GroenLinks te stemmen.

    Gisteren Joost Lagendijk nog gezien in NOVA? Kijk, de manier waarop Joost (en Kathalijne) het hebben gedaan in Europa de laatste tien jaar, en hoe ze nu ook Judith, met haar grondige ervaring binnen de mondiale ontwikkelingssamenwerking, daardoor ook een expert op het gebied van globalisering en daarnaast een van de beste milieuwetenschappers van Nederland, Bas Elckhout, op de tweede plek, hebben ingewerkt, geeft mij alle vertrouwen dat GroenLinks de enige partij blijft in Europa die kan rekenen op mijn stem.

    Maar feliciteer Dennis desondanks met zijn verjaardag. Ik heb hem slechts een enkele keer meegemaakt, maar hij maakte op mij een goede indruk, al vertegenwoordigt hij niet mijn gedachtengoed.

    Reactie door Joan — zaterdag 23 mei 2009 @ 11:00

  2. [...] van PEP. Zo leer je nog eens nieuwe partijen kennen… Update: ons werk gaat in elk geval niet onopgemerkt [...]

    Pingback door Reinouts’ Nerdy Notes » Posters geplakt — zaterdag 23 mei 2009 @ 11:05

  3. Prachtig ! word ik erg vrolijk van..

    Reactie door john — zaterdag 23 mei 2009 @ 16:07

  4. Straatoorlog

    Kijk ook eens bij de bloemenman op het Eendrachtsplein, Theo!
    De man die vlak naast de Kabouter staat.
    Hij heeft zijn kraam al moeten verkleinen en nu moet hij nog meer gaan inkrimpen.
    De man staat daar al 37 jaar met zijn bloemen.
    Nu wordt hij genoodzaakt een nieuwe parasol en bloemenkar te kopen.
    Alles kleiner.

    Hij wijt het aan de komst van de kabouter.

    Reactie door Willij — zaterdag 23 mei 2009 @ 20:50

  5. Leuk dat je toch nog iets gaat winnen Theo (is er eigenlijk geen leuke Turkse voornaam te vinden?)
    Even over Europa. Je bent wereldburger trouw aan Lenin en Trotzki, die de wereldrevolutie predikten, maar samenwerken in Europa is al te veel? Ik ben het met je eens hoor, maar om heel andere en begrijpelijke redenen. Leg die tegenstrijdigheid eens uit.

    Reactie door r.sörensen — zondag 24 mei 2009 @ 14:11

  6. Over dat verboden plakken,aangifte doen bij de politie,als zij Aad de bloemenman willen aanpakken,laten zij dan de bedrijfen bekeuren die wildplakken,maar daar hebben zij geen tijd of zin in.
    Groetjes over 2 dagen ben ik weer thuis. Gerard.

    Reactie door gerard — zondag 24 mei 2009 @ 21:05

  7. PS Joan wat is jou gedachtengoed,SP/P.v.d.a./Groenlinks/Vvd/Ton/Pvv/Dierenpartij enz.enz.enz.

    Reactie door gerard — zondag 24 mei 2009 @ 21:09

  8. In Trouw hebben ze trouwens een stemwijzer voor de Europese verkiezingen. Ik kwam het dichtste uit bij GroenLinks, daarna de PvdA, stond op flinke afstand van de SP en echt op mijlen afstand van die enge PVV. Dus ik kan gerustgesteld naar bed, al vlooi ik nooit zo al die programma’s door, ik blijk toch wel van de partijen lid te zijn waar ik het beste bij hoor.

    Reactie door Joan — maandag 25 mei 2009 @ 1:03

  9. Het Europees Parlement… 785 zetels, waarvan 27 uit Nederland.
    CDA, PvdA, VVD, D’66, SP, GL… ?
    Nee, EVP-ED nu met 288 zetels (inclusief 7 van het CDA), PES nu met 216 leden (inclusief 7 van de PvdA), ALDE nu met 100 zetels (inclusief 1 van D’66 en 4 van de VVD), EUL/NGL met nu 41 zetels (inclusief 2 van de SP), De Groenen/EVA met nu 43 zetels (inclusief 2 van GL en 2 van Europa Transparant, de partij van Paul van Buitenen).
    Wie zich echt wil verdiepen in waar hij/zij eigenlijk voor stemt, zou zich moeten verdiepen in waar die Europese combinaties voor staan, want de persoonlijke invloed is nog beduidend minder dan in ons eigen parlement.
    Niet zo leuk voor de lijsttrekkers, maar ik vermoed dat ze zich dit wel bewust zijn.
    Ik stem SP, omdat ik me kan vinden in het gedachtengoed van de EUL/NGL en vertrouw erop dat de partij opnieuw waardige vertegenwoordigers op de lijst hebben gezet.
    En ik stem SP, omdat ik weet dat deze verkiezing gezien zal gaan worden als graadmeter voor hoe nu de verhoudingen in Nederland liggen… en de polls bevallen mij allerminst.

    Reactie door Nachthenk — maandag 25 mei 2009 @ 5:18

  10. Judith Sargentini van GroenLinks ging wel erg af bij de politieke quiz vandaag op Radio 1. Slechte zaak, hoor. Ze wist de naam van de Duitse president niet en ook niet wie de vorige voorzitter van het EP was.

    Reactie door Lydia — maandag 25 mei 2009 @ 12:44

  11. “Er woedt een plakoorlog en die ga ik winnen!”

    Waar betaal ik in godsnaam belasting voor… Ga toch wat nuttigs doen, subsidiespons!

    Reactie door Annemiek — maandag 25 mei 2009 @ 19:39

  12. Europa Transparant is al vrijwel aan het begin gesplitst, NachtHenk, door een hoogoplopende ruzie tussen Paul van Buitenem en Els Groen. Els Groen is daarna gewoon lid gaan uitmaken van de Groene fractie. Paul van Buitenem maakte daar ook deel van uit, maar heeft in al die jaren geen enkele keer gestemd, al ging hij meestal wel elke maand naar Straatsburg. De reden hiervan was dat God de Here hem had gezegd niet te stemmen in Straatsburg. Hij lijdt aan, ik zou niet weten hoe je het anders moet benoemen, Godsdienstwaanzin.

    Els Groen heeft zich trouwens onder andere enorm ingezet voor de positie van de Roma. En het is zeker niet zo dat de persoonlijke invloed niet heel groot kan zijn. Dat hangt helemaal van je invloed binnen de fractie af, van de commissies waar je in zit en de posities die je binnen die commissies verwerft. Om bijvoorbeeld GroenLinks te nemen hebben zowel Joost Lagendijk als Kathalijne Buitenweg heel veel bereikt, veel meer dan je zou verwachten gezien de geringe omvang van de delegatie. Dat had alles te maken met communicatieve vaardigheden, intelligentie en politieke ervaring. En verder moeten mensen de rare notie uit het hoofd zetten dat Nederlandse parlementariers het nationale belang vertegenwoordigen. Binnen alle fracties vormen de Nederlanders een marginale factor. Al kunnen ze op persoonlijke titel veel invloed en gezag verwerven. Die kunnen ze dan inzetten voor de politieke kleur die zij vertegenwoordigen, natuurlijk niet voor het nationaal belang.

    Reactie door Joan — maandag 25 mei 2009 @ 23:49

  13. ‘Interessant’ wat je schrijft over Europa Transparant, Joan, maar het was nooit mijn partij (of onderdeel van ‘mijn’ Europese fractie). Dat Paul van Buitenen (met een ‘n’) nooit gestemd heeft, komt niet overeen met wat te lezen valt op http://www.brusselstemt.nl/aanwezigheid , maar goed, de partij bestaat niet meer en Van Buitenen komt niet meer terug in het EP.

    Dat Kathalijne en vooral Joost niet in het EP zaten om Nederlandse belangen te vertegenwoordigen was bijzonder duidelijk. Je enthousiasme over hun bijdrage in de afgelopen tien jaar, deel ik, het zal je niet verbazen, niet echt.
    Niet zo belangrijk voor de aankomende verkiezing, want beiden komen niet terug.
    Bij een vergelijking tussen Dennis de Jong/Kartika Liotard en Judith Sargentini/Bas Eickhout zou mijn keuze al niet moeilijk zijn en het invullen van mijn keuzes bij zowel http://www.eenvandaag.nl/stemwijzereuropa , http://www.euprofiler.eu/ als http://www.wereldstemwijzer.nl/
    bevestigde wat eigenlijk al wist.
    Ik ben een SP-er. :-)

    Reactie door Nachthenk — woensdag 27 mei 2009 @ 4:53

  14. Nachthenk, Nachthenk toch. Waarom wil je altijd alles tegen beter weten in het beste weten?
    Ik weet niet hoe de statistiek is samengesteld, wellicht zijn de hoofdelijke stemmingen apart gecategoriseerd en is men bij de niet hoofdelijke stemmingen uitgegaan van de aanwezigheidscijfers per fractie en in soms bij handopsteken van een merendeel van de fractie gestemd.

    Ik weet in elk geval wel dat ikzelf in het Europees Parlement werkzaam ben geweest, en in persoon aanwezig was in Straatsburg en jij niet, Nachthenk, althans, als je er wel was, dan heb je je goed verstopt.

    Verder weet ik dat mijn fractie behoorde tot de Groene Fractie, en dat ik misschien een heel klein ietsiepietsie, zonder betweterig te willen zijn, beter op de hoogte ben dan jij?

    Het is volksverlakkerij om als Nederlandse Europarlementarier te pretenderen dat je wel de Nederlandse belangen vertegenwoordigt. Dat is namelijk volstrekt onmogelijk. Het is juist de demagogische stellingname van PVV en SP te pretenderen dat dit wel zou kunnen. Verder heeft nou juist met name de SP totaal geen invloed als je als Nederlandse enclave al enig gezamenlijk werk zou willen verrichten.

    De SP zit in een andere toren dan de andere partijen en behoort tot een echt niet serieus genomen fractie binnen het E.P. Het contact met de andere Nederlanders bestaat niet. Dus juist de SP-pretentie dat zij wel enige invloed zouden kunnen uitoefenen voor de nationale zaak is een aperte leugen. Ze behoren tot een fractie die er niet toe doet, en doen ook op geen enkele wijze aan coalitievorming (zoals die er bijvoorbeeld wel is tussen de Nederlandse afgevaardigden van GroenLinks, PvdA en D’66 om de grotere fractie waartoe ze behoren te bewerken).

    Een stem op de SP is dan ook echt een totaal verloren stem, al helemaal als je het beziet vanuit invloed vanuit het nationaal belang.

    Reactie door Joan — donderdag 28 mei 2009 @ 21:49

  15. Hèhè, dat moet opluchten, Joan. Lekker even flink hard schoppen tegen een partij die destijds goed voor je was.

    Reactie door Lydia — vrijdag 29 mei 2009 @ 13:13

  16. Je was werkzaam in het Europese parlement en JOUW fractie behoorde tot de “Groene Fractie”…
    Hoe lang was je ook alweer fractiemedewerkster in Brussel ?

    Over die statistiekcijfers, verder totaal onbelangrijk maar jij gaat er op door, staat op de Brussel Stemt-site het volgende:
    “Normaal gesproken steken de Europarlementariërs bij stemmingen hun hand op, waarbij de voorzitter inschat of een meerderheid van de aanwezigen voor of tegen is. De parlementsleden hebben ook allemaal een apparaatje waarmee de stemming elektronisch kan worden gehouden of gecontroleerd. Bij een hoofdelijke stemming wordt dus met dat apparaatje gestemd en per Europarlementariër geregistreerd wat hij of zij gestemd heeft (voor, tegen of onthouding). Alleen deze stemmingen zijn voor Brussel Stemt geschikt om verslag van te doen, aangezien alleen bij deze stemmingen precies nagegaan kan worden wie wat gestemd heeft.”
    Je hebt gelijk (ik weet, dat je dat graag leest), ik was er niet bij in Straatsburg en in Brussel, maar bij hoeveel stemmingen was jij aanwezig ?

    Maar goed, volgens jou (en GroenLinks) zitten Nederlandse Europarlementariers niet in het EP om Nederlandse belangen te behartigen… en dat zou ook ‘volstrekt onmogelijk’ zijn.
    En dan eindig je met: “Een stem op de SP is dan ook echt een totaal verloren stem, al helemaal als je het beziet vanuit invloed vanuit het nationaal belang.”
    Maar het nationaal belang speelde toch geen enkele rol ?

    Zonder gekheid: Ik overschat de invloed van de EVL/NGL niet, zoals jij dat wel doet bij de Groenen/EVA, maar kon me over het algemeen goed vinden in het stemgedrag van Erik Meijer en Kartika Liotard.

    Verder ben ik (ook hierbij) uiteraard niet zo goed op de hoogte als jij, maar dat zal een ieder duidelijk zijn. Eigenlijk had GroenLinks jou als kandidaat naar voren moeten schuiven… of had je al duidelijk aangegeven daar niet voor in aanmerking te willen komen ?
    Vraagje: Zag ik jou vanavond in De Melkweg, bij de uitzending van NOVA of was dat iemand die sterk op je leek ?

    Reactie door Nachthenk — zaterdag 30 mei 2009 @ 3:31

  17. Ik zal op Kartika stemmen. Blij toe dat Van Buitenen weg is, want ik ken die meneer een beetje. Had de twijfelachtige eer hem te ontmoeten op een feestje van Euro-Nederlanders en hoorde daar ook hoe deze meneer zijn eigen vrouw behandeld heeft. Nee, dankjewel dus. Wat een engerd.

    Reactie door Lydia — zaterdag 30 mei 2009 @ 12:00

  18. Nou, de SP-aanhangers hier mogen me dan verketteren, blij dat Jan Marijnissen me gisteravond in de Melkweg als vanouds vriendelijk groette.

    En Lydia, fyo, ik ben onder meer weggegaan bij de SP vanwege het Europa-standpunt.
    HenK, ik heb 14 maanden in Brussel gewerkt, maar omdat de baan minder naar mijn zin was ben ik teruggekeerd, mede in verband met mijn leeftijd die het vinden van een baan die bij mijn competentieniveau paste moeilijker zou maken als ik te lang in Brussel zou blijven hangen in een baan die niet echt bij me paste. Gelukkig heb ik die weer voluit gevonden, tot blijdschap van zowel Kathalijne en Joost als van mezelf. En uiteraard blijf ik me inzetten voor GroenLinks. En daarnaast soms ook voor mijn tweede partij. Thijs Berman is ook een prima man. Dus mensen die links en constructief willen kiezen, er is keuze zat.

    Reactie door Joan — zaterdag 30 mei 2009 @ 19:25

  19. En HenK, weer zo’n raar projectief iets. “Eigenlijk had GroenLinks jou als kandidaat naar voren moeten schuiven”.

    Op zich zouden ze daar geen slechte keuze mee hebben gemaakt, als ik het geambieerd zou hebben. Alleen, ik ambieer het niet. Het zal voor jou vast tandenknarsend naar zijn je te realiseren dat er mensen zijn die talentvol zijn, en voor zichzelf precies het leven kunnen leven dat ze zich wensen. Geinteresseerd in politiek maar zonder ambitie zelf parlementarier te worden. Dan word je dus medewerker, zowel ik TK als EP. Prachtig. Niemand kent jou, jij weet wel hoe het er aan toegaat. Naast mijn 17 jaren in het bedrijfsleven, mijn ik geloof drie maar misschien waren het er wel vier jaren als docent in het hoger onderwijs, mijn vele jaren in de publieke sector, was het genoeg om in elk geval mijn werkzame leven erg rijk en zinvol te maken.

    Ik snap eerlijk gezegd niet goed, NachtHenk, waarom je zo raar doet. Als ik op de lijst zou hebben gewild, dan zou ik gewoon een brief hebben geschreven aan de kandidatencommissie. Alleen, ik heb die ambitie helemaal niet. Misschien straks na m’n pensioen, voor de Tweede Kamer. De werk- en levenservaring en daarnaast de geschikte opleiding heb ik volop in huis. Dus als je wilt, NachtHenk, kun je over een jaartje of zes, zeven, nog wel op me stemmen.

    Reactie door Joan — zaterdag 30 mei 2009 @ 19:40

  20. En trouwens toch nog even, misschien kun je eens een log starten, Theo, waarbij mensen naar hun motivatie wordt gevraagd om politiek te bedrijven. Want als je het hierboven zo ziet lijkt het voor mij een soort ladida-gebeurtenis, best leuk en spannend om het allemaal mee te maken, leuk als je slim genoeg bent om dat ook te kunnen doen. Zo’n reactie komt natuurlijk alleen voort uit de reacties op jouw log.

    Helaas heb ik NachtHenk niet mogen aantreffen op de log van Soerensen, waarbij mijn Hyves openbaar werd gemaakt (misschien weet hij daardoor hoe ik er uitzie, omgekeerd weet ik dat niet namelijk). Ik ben nog gebeld, door iemand die ik totaal niet kende. Die waarschuwde me, hij zei dat ze nu niets zouden doen omdat het dan te veel zou opvallen, maar dat ik wel op m’n hoede moest zijn. Want je verweren tegen fascisten, zeker als daar ook mensen met een fiks strafblad wegens bedreiging en mishandeling bij zit, is niet zo slim.

    Zal mij een zorg wezen, NachtHenk. Een oom van me is al gefusilleerd, nogal wat jaren terug, tijdens WOII. Denk dat hij ook dacht: “Kom maar op”. En als toekomstbeeld had bij die fusillade (al heeft hij waarschijnlijk eerder aan z’n vrouw en z’n toen nog erg kleine kindjes gedacht) dat het slechte, het negatieve, het hatende, toch uiteindelijk altijd ten onder gaat.

    Kijk naar de wereldgeschiedenis, en dan zul je dat bevestigd zien, ondanks de vele, vele moorden van sterkeren op zwakkeren. Onlangs sprak ik met een twintig jaar jongere collega over het geweld dat ik in een dankzij de EU van oorlog gevrijwaard Europa heb gekend in de wereld. Haar wereld is ondanks alle gruwelijks, ondanks alle armoede, ondanks alle verontachtzaming van mensenrechten, toch vreedzamer, beter, dan dat van mijn jeugd.

    En dat is wat mij, zonder enige ladida, inspireert en zal blijven inspireren binnen de politiek. Een steeds beter wordende wereld, en een nog betere wereld voor de mensen die ik nooit zal kennen omdat ik dan al lang bezig ben to push up the daisies. En daarvoor is in de allereerste plaats een sterk Europa nodig, dat een waarborg biedt tot eerbiediging van de mensenrechten. Vanuit Volendam is het namelijk op dat vlak moeilijk roepen.

    Reactie door Joan — zaterdag 30 mei 2009 @ 20:36

  21. Joan, je hebt in ieder geval de breedsprakigheid, het gevoel voor (melo)drama en voldoende megalomanie (zelf zul je het zien als een gezond gevoel van eigenwaarde) om in sommige politieke kringen te worden gewaardeerd.
    Zelf heb ik wat moeite met mensen, die het letterlijk altijd beter denken te weten en dat ook nog met de nodige neerbuigendheid menen te moeten etaleren.

    Hoe jij er uitziet, weet ik al een aantal jaren (volgens mij stond er zelfs ooit een link op dit blog), daar heb ik het log van Soerensen niet voor nodig. En hoe ik er uitzie ? Kijk maar op m’n site, wanneer het je interesseert.
    Een polemiek heeft verder geen zin. Je bent klaarblijkelijk niet bereid (of in staat) om waar dan ook toe te geven dat je er ook wel eens naast kunt zitten en ziet niet in dat ‘rare’ reacties nadrukkelijk REacties zijn.

    De kans, dat ik over een jaar of zes, zeven op je zal stemmen is om meerdere redenen vrij klein.
    En wanneer jij denkt, dat ik tandenknarsend kijk naar iemand zoals jij, geef je nogmaals blijk van weinig mensenkennis.
    Geloof me, ik wil echt niet met je ruilen.

    Reactie door Nachthenk — zondag 31 mei 2009 @ 3:38

  22. Europa gisteren maar even achter me gelaten en Brazil/Rotterdam 2009 bezocht in het Fotomuseum op zuid.
    Veel sprekers en prachtig warm werk.
    Een foto van drie zwangere buiken was gelijk mijn favoriet.
    Leuk magazine ontvangen.
    In het NAAI,een soort van Braziliaanse cocktail((Caipirinha) gedronken, die voor een zuivere Sparood aanhanger, een regelrechte aanslag was.
    Kon mijn Braziliaanse gele stoeltje amper nog uitkomen.
    Prachtige films daar op grote schermen over hun dagelijks leven.
    Ook Boijmans was vol met vrolijke mensen die niet van hier kwamen.
    Toen ik terugkwam in Europa en mijn rozenstruiken bewonderde in de voortuin, het bericht gelezen dat de groene brug die ik voorstelde aan het DB(kapotte Mouterbrug), nu ook echt uitgevoerd gaat worden.
    Helaas als onbetaalde tip.
    Zo gaat het als je meedoet.
    Verder hoef ik niet op te scheppen.
    Mijn werk haalde al twee keer het NOSjournaal.
    1X BBC en vele keren de kranten.
    Maar wat mijn Europastem betreft, zou ik het echt niet weten. Ga wel stemmen omdat ik iedereen een baantje gun.
    Maar hoe zit het met mijn eigen werk?

    Reactie door Willij — zondag 31 mei 2009 @ 9:28

  23. Blablablablabla…

    Reactie door Lydia — zondag 31 mei 2009 @ 11:36

  24. Willij, dat blablabla slaat niet op jouw bijdrage, noch op die van mijn wijkgenoot Nachthenk…. (Als je begrijpt wat ik bedoel)… :)

    Reactie door Lydia — maandag 1 juni 2009 @ 18:40

  25. NachtHenk, ik vind dat je wel weer heel erg grote woorden gebruikt. Megalomanie, polemiek, gaat het nog goed daar in Rhoon?

    En is de gedachte misschien ooit bij je opgekomen dat Van Buitenen later een influistering van de Here kreeg, en daarom niet meer stemde? Ongeveer op het moment dat Hij van daar boven hem ook zei dat alleen nog in Straatsburg vergaderd moest worden?

    Ik vraag me echt wel eens af wat het is met die SP’ers. Al die agressie gelijk altijd. En het absolute, totale gebrek aan humor. Of dacht je echt dat ik straks op m’n 67e, na 49 jaar werken, me nog eens in ga spannen binnen de politiek? Ik ga dan lekker met m’n nieuwe vriend van het leven genieten hoor NachtHenk. Dat is me heel goed toevertrouwd.

    En dat jij zo’n link volgt, en het dan kennelijk nog goed genoeg onthoudt om iemand in zo’n vluchtig moment op tv te herkennen! Ik heb echt niet de allerminste aanvechting naar jouw website te gaan, en het interesseert me gar nichts (heb destraks een paar uur “Heimat” gekeken op dvd, vandaar m’n sprongetje naar het Duits) hoe jij er uitziet.

    Reactie door Joan — maandag 1 juni 2009 @ 20:33

  26. Aardig weer van je hoor Lydia. Willij, ik vind het WEL een heel leuk stukje!

    Reactie door Joan — maandag 1 juni 2009 @ 20:35

  27. In Barendrecht woedt dit jaar voor het eerst een plakoorlog. Partij voor de Dieren kwam met 3 posters, midden op het bord. CDA en GroenLinks plakten daar overheen. CU en SP aan beide kanten ernaast. Toen was ht bord vol. Vervolgens kwam de PVV weer over de PvdD. PvdD is gaan herplakken, op zo’n manier dat het gezicht van de lijsttrekker van CDA nu een varkenskop is. CDA is weer bezig daar overheen te gaan. Alleen SP laat zich overplakken en doet hier niets tegen.

    Reactie door Niek Wagemakers — dinsdag 2 juni 2009 @ 21:28

  28. Speciaal voor Joan:
    Megalomanie is grootheidswaanzin en polemiek is pennenstrijd.
    Voor het eerste blijf je ook hier bewijzen aanleveren, bijvoorbeeld met je “mijn competentieniveau” (ook een groot woord, trouwens) en je behoefte aan name dropping.
    Hoe het in Rhoon gaat, weet ik niet, want daar woonde ik, zoals ik eerder schreef, inmiddels bijna veertig jaar geleden.

    Zoals ik ook al aangaf dat de zieleroerselen van Paul van Buitenen met niet echt interesseren. Zijn partij maakte destijds deeluit van dezelfde partij als GroenLinks en dat gaf ik aan in het negende bericht van deze thread. Voor de rest: Verleden tijd.

    Je gaat op je 67e met je nieuwe vriend van het leven genieten… Kijk, daar kan ik nu wel de humor van inzien. :)

    Het feit, dat ik je meende te herkennen bij NOVA, mag je zelf de waarde geven die je het wilt geven.
    En dan nog iets. Je schrijft:
    “Helaas heb ik NachtHenk niet mogen aantreffen op de log van Soerensen, waarbij mijn Hyves openbaar werd gemaakt (misschien weet hij daardoor hoe ik er uitzie, omgekeerd weet ik dat niet namelijk).”
    En wanneer ik daar dan verandering in wil brengen… ben je ineens weer niet geïnteresseerd. Waarom begin je er dan over ?
    Nee, geef maar geen antwoord.
    Het lijkt me echt beter, dat wij niet meer op elkaar reageren en ik ga (weer) m’n best doen om me daaraan te houden.
    Ter afsluiting:
    Naar aanleiding van je opmerking over de log van Soerensen ben ik daar eens gaan kijken… Ik neem aan, dat je opmerking dat het afscheid nemen van de SP (mede) veroorzaakt werd door het feit, dat Jan Marijnissen je in de Tweede Kamer-fractie wilde hebben ook een vorm van humor was… en dat je je bewust bent dat jijzelf degene was die je achternaam in het log zette, nadat je was ‘ontmaskerd’. Wat niet zo moeilijk was, gezien je schrijfstijl en de inhoud van je berichten.

    Lydia, bedankt voor de geruststelling ! :)
    En wie nog twijfelde tussen PvdA en SP weet, na het optreden van Dennis de Jong in het EFR-debat, dat de SP een waardige opvolger voor Erik Meijer heeft gevonden.

    Reactie door Nachthenk — woensdag 3 juni 2009 @ 3:21

  29. He Theo, ben je klaar met plakken en nu aan het folderen geslagen?

    Laat ik je dan les 1 effectief folderen (ooit bij de SP geleerd) nog even herhalen: NOOIT, NOOIT, je SP-folder in een brievenbus voorzien van neen/neen-sticker. Dat werkt alleen maar contraproductief.

    Nu ga ik alleen maar aan iedereen die het horen wil vertellen dat de SP een folder voor de Europese verkiezingen verspreidt voorzien van Jan Maijnissen (die zit toch op de achterbank tegenwoordig?) en Agnes Kant, naast Dennis de Jong. En dat GroenLinks Femke echt niet inzet, omdat de ook gloednieuwe en tot op heden onbekende Judith Sargentini en Bas Elckhout naar Brussel gaan, niet Femke.
    Succes donderdag.

    Reactie door Joan — woensdag 3 juni 2009 @ 7:27

  30. NachtHenk, je kunt cursussen volgen om van een obsessie af te komen. Ik weet dat niet uit eigen ervaring, maar heb iemand er wel eens over horen praten.

    t’aanzienlijk Rhoon, dus afgebeeld,
    ‘t welk ieders oog en zinnen streelt
    en door aanzienlijk schoon vermaard
    is elks bewondering dubbel waard

    luidde de tekst onder een etsje van de heerlijkheid Rhoon dat vroeger bij mijn ouders thuis hing. Het moet er veertig jaar terug nog een stuk heerlijker zijn geworden.

    Reactie door Joan — woensdag 3 juni 2009 @ 16:16

  31. En nee, NachtHenk. Dat was niet een vorm van humor. Dat was een feit. Ik kan me voorstellen dat iemand als jij zich dat slecht kan voorstellen.

    Reactie door Joan — woensdag 3 juni 2009 @ 16:19

  32. En nog tot slot, NachtHenk, steeds weer lees ik gefrustreerde verhalen van jou dat je nu niet meer op me reageert. Jij maakt daar bovendien “wij” van, “wij” moeten niet op elkaar reageren.

    Graag wil ik opmerken dat ik ga over mijn eigen reacties.

    Ik wil je ook nog even (en wederom) feitelijk corrigeren: Van Buitenen heeft nooit deel uitgemaakt van “de zelfde partij” als GroenLinks. Europa Transparant maakte deel uit van de Groene Fractie. Zoals de SP deel uitmaakt van de GUE-fractie, onder andere met de communisten. Dat maakt de SP niet tot een communistische partij. In het Europees Parlement spreek je niet over “partijen”, maar slechts over “fracties”. En het betekent zeker niet dat je identieke partijen bent als je deel uitmaakt van de zelfde Europese fractie. Zo zitten D’66 en de VVD in dezelfde Alde-fractie, terwijl die partijen op veel punten van elkaar verschillen.

    Reactie door Joan — woensdag 3 juni 2009 @ 17:45

  33. Mosterd na de maaltijd.

    Reactie door Lydia — woensdag 3 juni 2009 @ 18:38

  34. Maar goed. Helaas heb ik zelf iemand moeten machtigen omdat ik er morgen niet ben. Succes Theo, met de laatste campagne-loodjes.

    En dan wordt het nu tijd voor een Pffffff!!! of een Blablablabla!

    Lydia, kom er maar in.

    Reactie door Joan — woensdag 3 juni 2009 @ 20:33

  35. Beste Theo,

    De SP is toch altijd weer bezig.
    Van mij mogen al die andere partijen aankloten wat ze willen en de beloftes maken die ze toch niet nakomen. Omdat ze alleen met de verkiezingen een poster willen plakken.

    Maar ik weet dat de SP altijd hard werkt en met hard werken bereik je het meeste en is ook het eerlijkste. Dus dat is mij partij.

    Groenlinks mag van mij de boom in. Maar dat doen ze ook al niet want dat vinden ze zielig.

    Reactie door willem — donderdag 4 juni 2009 @ 0:08

  36. Tja Willem. Zelf was ik even weg, maar het resultaat voor GroenLinks was meer dan bevredigend.

    Misschien moet je eens het gevoel gaan loslaten dat GroenLinks en de SP iets met elkaar te maken hebben, Willem. In vrijwel alles hebben de beide partijen andere standpunten. Neem de sociale zekerheid. Toevallig zat ik vanmiddag weer met iemand te praten die de benadering van de SP uiterst denigrerend vond daarin en mede daarom GroenLinks stemt. Maar neem ook het standpunt rond Europa.

    Er zijn weinig punten van overeenkomst tussen beide partijen. Hooguit de zorgen over ongeleide globalisering en ongeleide marktwerking. GroenLinks doet het goed, daar ben ik als GroenLinkser in hart en nieren natuurlijk blij om. De groei van de PVV zie ik ook niet als een constante. Wat me wel zorgen baart is het enorme verlies van de PvdA. Ik ben ook lid van die partij, maar daar komen m’n zorgen niet vandaan, ik voel en adem GroenLinks en ben om andere redenen lid van de PvdA. Maar juist om die andere redenen vind ik het erg spijtig dat de PvdA klop heeft gehad. Daarnaast vind ik het erg spijtig voor Thijs Berman. Een prima vent, die natuurlijk veel meer verdient daar met een grote delegatie te zitten dan zo’n PVV-zootje dat geen benul heeft waar het in Europa om gaat, wat de bevoegdheden zijn, wat je wel en niet kan.

    Door de teruggang in zetels in het E.P. ging Nederland al van 27 naar 25 en daar kunnen de PVV-zetels nog van afgetrokken worden, de invloed van Nederland is dus, al was ze al niet groot, nog veel verder teruggedrongen door de proteststem van mensen die desgevraagd echt niet zouden kunnen uitleggen wat in Europa beslist wordt, en door wie.

    Jammer. Ik schaam me er in toenemende mate voor Nederlander te zijn. Wat is er met dat volk gebeurd, de afgelopen halve eeuw? Ik kom net terug uit London, waar veelgekleurde mensen probleemloos met elkaar leven, zo’n kleine 8 miljoen naast en met elkaar. Waarom maakt een gedeelte binnen Rotterdam daar dan zo’n probleem van terwijl dat probleem er niet is?

    Zijn er PVV-stemmers die hier meelezen en die me eens kunnen uitleggen waarom ze die stem zo hebben uitgebracht? Waar komt de ontevredenheid vandaan, wat moet er volgens jullie veranderen, waarom hoppen jullie van de een naar de ander, en denken jullie wel eens aan de bestuurbaarheid van het land? Zien jullie Wilders als premier echt wel zitten? Ik zal (hand op m’n hart) niemand afkatten. Maar ik wil wel graag eens in een normale discussie met een Wildersaanhanger.

    Reactie door Joan — zondag 7 juni 2009 @ 22:16

  37. Goed resultaat. Stabiel. Kost een miljoen, maar dan heb je ook wat.

    Reactie door r.sörensen — zondag 7 juni 2009 @ 23:12

  38. Vijf jaar lang vier PVV’ers in het Europees Parlement die zich bij geen enkele fractie aansluiten en dus, gedeeld op het aantal parlementsleden, 0,005% invloed zullen hebben de komende vijf jaar, dat kost heel wat meer dan een miljoen Ronald. Zeker als je die vier wachtgelden en het opgebouwde pensioen in de jaren daarna er bij optelt.
    De 21 andere Nederlanders die in het Europees Parlement verkozen zijn, zijn aangesloten bij grote Europese fracties en hebben daardoor invloed. Zo zijn de Groenen, de fractie waar GroenLinks toe behoort, inmiddels de derde fractie in Europa. Maar met een stem op de PVV heb je alleen maar op een gat in je belastinghand gekozen.

    Reactie door Joan — zondag 14 juni 2009 @ 10:50

  39. En met een stem op de PVV kies je ook voor louche zaken. Wilders is dit jaar al ettelijke malen afgereisd naar de Verenigde Staten. Hij heeft daar inmiddels een bedrag met zes zijfers opgehaald, volgens de man die alles voor hem coordineert op financieel gebied. Voor zijn verdediging straks, als hij wordt vervolgd wegens haatzaaien en discriminatie. Nu blijkt echter, dat een groot deel van dit bedrag rechtstreeks in de partijkas van de PVV belandt. Een partij die is vertegenwoordigd in ons Nederlandse parlement, wordt dus rechtstreeks gefinancierd door organisaties en personen die voorheen tot de Klu Klux Klan behoorden. Ik vind dat griezelig.

    Reactie door Joan — zaterdag 20 juni 2009 @ 11:01

  40. WAS het trouwens maar een partij. De PVV is de heer Wilders in eigen persoon, en de Stichting waarvan de heer Wilders enig bestuurder is. En al dat geld (vorige week zat hij nog in Denemarken, hij is regelmatig in Israel te vinden, ook in Nederland stromen de giften binnen) komt ten goede aan slechts 1 iemand. Aan de persoon Geert Wilders. Hij lacht straks al die mensen uit die op hem gestemd hebben en gaat rentenieren.

    Reactie door Joan — zaterdag 20 juni 2009 @ 12:38

  41. Ja hij gaat rentenieren met vaste bewaking om zich heen in een bunker, omdat hij in het land dat de vrijheid van meningsuiting als eerste in de praktijk bracht, wordt bedreigd door mensen die vrijwillig gekomen zijn , dit jaar weer een slordige 150.000 om ons te vertellen dat het land waar ze vandaan komen veel beter is dan het onze. Die ons land willen omvormen in een democratie zoals in het door hun profeet gezegende Iran.
    Mensen die zich voortdurend beroepen op het rechten, die ze anderen willen ontzeggen.
    Helaas worden ze daarbij geholpen door kortzichtige, gefrustreerde politieke opportunistjes, die voortdurend wegens onkunde uit hun functie worden gezet. D66 hoppa, SP hoppa, bestuur GL hoppa en nu dus vlemen richting de Partij die alles aanneemt, omdat ze vrijwel leeggelopen is. Schelden, tieren en lasteren is dan inderdaad een goeide manier om binnen te komen. Wij van Leefbaar herkennen het helaas; soms herhaalt de geschiedenis zich!

    Reactie door r.sörensen — zondag 21 juni 2009 @ 12:48

  42. Ronald, voor wat de aanval op mezelf betreft: Ik ben nooit lid geweest van D’66 en heb ook nooit op die partij gestemd, zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Ik ben wel lid van de SP geweest, heb ook voor die partij gewerkt in de Tweede Kamer, en ben nadat ik elders ben gaan werken nog geruime tijd op mijn vrije dag in de Tweede Kamer blijven werken voor de SP, toen op vrijwillige basis. Ik heb mijn lidmaatschap op de SP om een aantal redenen opgezegd, opkunde mijnerzijds speelde daarbij geen rol en mijn vertrek werd erg betreurd.

    Van GroenLinks ben ik lid geweest, ook thans nog lid, ik heb voor die partij gewerkt in het Europees Parlement en ik ben bestuurslid geweest in Rotterdam, dit laatste op vrijwillige basis. Ik ben daar dus niet vertrokken en het heeft niets met onkunde te maken dat ik thans weer in Rotterdam werk. Meer met gewone menselijkheid. Ik vond het knap vermoeiend, op mijn leeftijd, altijd maar hollen met een koffer achter me aan, van Straatsburg naar Brussel naar Rotterdam, bovendien miste ik mijn vrienden. Maar ik begrijp dat jij dat laatste niet kunt begrijpen.
    Dat ik het bestuurswerk heb neegelegd is een gevolg van een advies dat aan het gehele bestuur is gegeven om collectief haar taken neer te leggen, na een onderzoek dat is ingesteld naar aanleiding van het aftreden van oud-wethouder Orhan Kaya. Inderdaad had het bestuur inschattingsfouten gemaakt, zodat ik mij (net als overigens de overige bestuursleden) mij goed kon vinden in dit advies. Met een specifieke onkunde mijnerzijds had het niet zozeer te maken. Maar ik begrijp dat voor iemand als jij volstrekt onbegrijpelijk is dat er ook democratisch ingestelde partijen en bestuurders zijn die niet despotisch aan de macht vastklampen, zoals jij dat (samen met je familieleden) bij Leefbaar gewend bent.

    Ik weet niet wat je met “vlemen” bedoelt. Je drukt je wel vaker vrij onbegrijpelijk uit, de gave van het woord is (ook al) aan je voorbij gegaan. Met de “partij die alles aanneemt” zul je wel je eigen vroegere partij bedoelen, de Partij van de Arbeid. Het feit dat jij daar zelfs geen begin van carriere hebt gemaakt logenstraft al je opmerking.

    Ik ben lid geworden van de PvdA om een aantal redenen.
    1. Ik ben een groot bewonderaar van Wouter Bos.
    2. Ik vind de PvdA goede standpunten hebben.
    3. En de voornaamste reden: Ik wil dat er een sterk front zal worden gevormd anti PVV in mijn geboortestad Rotterdam. Ik wil geen xenofoben en racisten in mijn stad. En het is een beetje raar om te folderen voor een partij waar je geen lid van bent. GroenLinks en PvdA zijn mij beiden lief en ik verdeel mijn stemmen. Voor de gemeenteraad stem ik PvdA en ik zal ieder die ik ken aanraden hetzelfde te doen.

    Verder is het vreemd dat de heer Wilders zich vrijelijk kan bewegen binnen Europa en daarbuiten om fondsen te genereren voor de Stichting waarvan hij enig bestuurslid is en van de beweging waarvan hij enig lid is, zonder dat hij in zijn bewegingsvrijheid belemmerd wordt, als waar zou zijn wat jij stelt dat hij alleen in een bunker zou kunnen vertoeven.

    En verder zie ik aan de toon van je overhitte reactie dat ik behoorlijk raak heb geschoten in mijn constatering dat de financien van de PVV net zo stinken als haar denkbeelden. In een interview las ik dat jij voor deze partij de Eerste Kamer in wilt, dat zegt wel genoeg voor wat betreft het niveau van deze racistische beweging.

    Reactie door Joan — zondag 21 juni 2009 @ 20:20

  43. En verder, Ronald, heb ik bij het WODC ook nog maar even de herkomst van jouw “slordige 150 miljoen” nagekeken.

    Dat zijn dan de cijfers over 2007. Dat waren 37.000 Nederlanders die naar Nederland (terug) emigreren uit den vreemde,
    26.000 niet-Westerse allochtonen (weet je wel, waar Wilders zo bang voor is, MOSLIMS; Turken, Marokkanen en asielzoekers)
    44.000 mensen uit de Europese Gemeenschap (daar zullen veel Polen en Roemenen bij zijn, die hier slechts tijdelijk komen, blijkt weer uit andere cijfers)
    en verder 11.000 Westerse allochtonen (b.v. Amerikanen, Noren, mensen uit een Westers land dat niet tot de E.U. behoort).

    Over 2008 ligt het cijfer iets hoger, voornamelijk door een toename van mensen uit Centraal en Oost Europa, behorende tot de Europese Unie.

    Overigens is het aantal mensen dat vanuit Nederland emigreert ook altijd ruim boven de 100.000. Daar zitten veel mensen bij die vluchten voor de intolerantie, de xenofobie en het klimaat van haat dat door Wilders en zijn trawanten gecreeerd wordt. Ik overweeg in toenemende mate me onder hen te voegen. Maar misschien maak jij me blij en wil je me toezeggen dat jij, zelf een kind van immigranten, terug wilt gaan naar je land van herkomst, zodat Nederland weer wat veiliger en toleranter wordt.

    Reactie door Joan — zondag 21 juni 2009 @ 23:04

  44. “zaterdag 23 mei 2009
    Plakoorlog”

    Echt actueel kun je dit blog niet meer noemen en het is inmiddels de plaats geworden, waar een polemiek van de site van Leefbaar Rotterdam ‘vrolijk’ doorgaat.
    Ik zal er niet bij zijn, maar hoop dat er voorafgaand aan de barbecue van komende zondag serieus zal worden geproken over “hoe verder ?”.
    En dan niet vanuit de gedachte “we hebben het beter gedaan dan bij de Europese verkiezing van 2004″.
    Of moeten we volgend jaar juichen bij een percentage, dat hoger is dan 6,6 % (en drie zetels), terwijl we in 1998 al 8,1 % (en vier zetels) hadden en bij andere, recentere verkiezingen 17, 18 % in Rotterdam op de SP stemde.

    Triest (serieus), maar het wordt steeds moeilijker om uit te leggen, waarom ik nog op de SP stem.
    Agnes redt het niet als opvolger van Jan.
    Dennis… Dennis wie ?
    En sorry… Theo… Theo wie ? (zeker, nadat je een nieuwe naam hebt aangenomen).

    Maar het gaat niet om lijsttrekkers, het gaat om programma’s, om waar je voor staat…
    De realiteit is (helaas) anders en zelfs wanneer dat niet zo zou zijn, is de positie van de SP… niet altijd even duidelijk.
    Voor mij is er nog steeds geen alternatief, maar de SP is niet meer de partij waar ik pakweg twintig jaar geleden lid van werd.
    En dat wilde ik toch een keer kwijt…

    Reactie door Nachthenk — maandag 22 juni 2009 @ 6:44

  45. Dus je roept: “Ga terug naar je land”
    Klasse en zo genuanceerd.
    Fijn hè, dat schrijven over jezelf? Is weer eens iets anders dan liggend op de sofa over jezelf praten. Het begrip frustratie is door Freud ontwikkeld. Over de andere freudiaanse concequenties wil, kan en durf ik niet te denken. Ik heb een gezonde eetlust en wil dat zo laten.

    Reactie door r.sörensen — maandag 22 juni 2009 @ 10:47

  46. Hou toch eens op met die censuur.Ik word beledigd maar mag niks terug zeggen.

    Reactie door r.sorensen — maandag 22 juni 2009 @ 16:57

  47. Soerensen, heb jij en hebben je beide partijen zo echt helemaal geen inhoud, dat je alleen gericht op de persoon kunt reageren? Waarom ga je niet in op de cijfers van het WODC, waarom probeer jij met je “slordige 150 miljoen” angst te zaaien terwijl de werkelijke cijfers toch aanmerkelijk meer genuanceerd liggen?

    Waarom zeg je dat je beledigd wordt, terwijl ik altijd volkomen correct en waarheidsgetrouw blijf? Jij zaait haat en angst, je wijkt daarin weinig af van je voorman Wilders. Dat hij vervolgd wordt en jij niet is omdat niemand weet wie Soerensen is, maar in wezen zeg je niets anders dan Wilders.

    Ik heb trouwens nog een vraag. Op de Leefbaar-site distantieert mevrouw Faehmel zich duidelijk van de PVV en zegt dat dit een kenmerkend andere partij is dan Leefbaar. Hoe kan het dan dat jij als fractievoorzitter voor Leefbaar je kandidaat zou willen stellen voor de Eerste Kamer, voor de PVV? Is dat dan geen kiezersbedrog en maak je je eigen positie binnen Leefbaar niet onmogelijk? Ik vind Leefbaar een heel fatsoenlijke partij. Niet mijn kleur, maar geen moeite mee. Ze zouden alleen moeten kiezen voor Marco Pastors, en duidelijk afstand moeten nemen van jou.

    Reactie door Joan — dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11

  48. Gaat over Van Lingen, niet over die andere anonimus.
    Klasse dat het weer teruggezet is. Ik neem dat censuur direkt terug.

    Reactie door r.sörensen — dinsdag 23 juni 2009 @ 12:19

  49. Had trouwens over iets heen gelezen bij NachtHenk, maar persoonlijk vind ik het wel erg gezond dat de SP van nu niet meer dezelfde is dan de SP van twintig jaar geleden.
    In 1989 was de SP nog niet eens voor iedereen toegankelijk, getuige de eigen geschiedschrijving:

    quote:
    In 1987 komt het landelijke partijcongres voor het eerst sinds 10 jaar weer bijeen en stelt vast dat het hoog tijd is om het ‘socialisme’ een eigen, modernere inhoud te geven. De ‘federatie van afdelingen’ wordt, met horten en stoten, omgevormd tot een landelijke partij, die vanaf nu langzaamaan eigen standpunten gaat ontwikkelen over belangrijke kwesties en hard zijn best doet een nieuw nationaal imago te krijgen. Het daarop volgende congres van 1991 zet de ramen open. De partij wordt opengesteld voor iedereen die zich in de uitgangspunten kan vinden. De ouderwetse ballast, die de partij in zijn ontwikkeling hindert, wordt afgeworpen. De partij stapt officieel af van het ‘marxisme-leninisme’. Voortaan volstaat het predikaat ‘socialistisch’ als politieke plaatsbepaling van de partij.
    unquote.

    Ik denk dat je anno 2009 aan echt geen mens duidelijk zou kunnen maken waarom je stemde op een partij die in een frequentie van twee keer in veertien jaar de eigen leden raadpleegde. Het verleden van de SP is nog steeds verplichte kost voor mensen die de SP van nu willen begrijpen. Verder vind ik dat Agnes het naar vermogen goed doet. Jan Marijnissen zou eens werkelijk afstand moeten nemen en haar de kans moeten gunnen zich verder te ontwikkelen zonder commentaar van de zijlijn. Zie het recente artikel in De Pers bijvoorbeeld, waar ik het helemaal mee eens was.

    Reactie door Joan — woensdag 24 juni 2009 @ 14:49

  50. Alhoewel? Ik begin aan m’n eigen skepcis te twijfelen. Of je heden ten dage niet meer aan de mondige burger zou kunnen uitleggen dat je lid bent van een partij die in 14 jaar tijd welgeteld twee keer haar leden raadpleegt. Want ze stemmen nu massaal op een partij waar ze 0,0% invloed hebben, waar geen leden zijn, alleen een financiele bijdragen genererende Einzelgaenger die enig lid is van zijn eigen beweging.

    Ik vermoed eigenlijk dat ik langzaam aan van naief naar naiever ga in mijn beleving van de maatschappij. Ik ga nog steeds uit van een welbewust uitgebrachte stem, van geloof in onze democratische rechtsstaat, van geloof in een land dat we met z’n allen beter kunnen maken. Terwijl voor zo’n kwart van de kiezers stemmen inmiddels gelijk staat aan de Russische roulette. Je doet maar. Misschien wordt het je ondergang, maar dat boeit niet.

    Reactie door Joan — woensdag 24 juni 2009 @ 19:15

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

15 queries. 1,349 seconds. Powered by WordPress